پاورپوینت بررسی مرمت بازار تويسركان
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی مرمت بازار تويسركان

تاریخ ایجاد 26/04/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 89 اسلاید پاورپوینت قابل ویرایش   قیمت: 25000 تومان     تعدادمشاهده  5  


پاورپوینت بررسی مرمت بازار تويسركان
 
بخشی از مطلب
به‌ دنبال‌ تكوين‌ نحوة‌ مبادلات‌ كشاورزي‌ و صنايع‌ دستي‌، در مسيرهاي‌ طولاني‌ كه‌گروههاي‌ اجتماعي‌ را به‌ هم‌ پيوند داده‌، همزمان‌ با شكل‌ گرفتن‌ شهر، هستة‌ اولية‌ بازارتويسركان‌ نيز شكل‌ اصيل‌ خود را بازيافته‌، نقش‌ بنيادي‌ و سرنوشت‌ سازي‌ را در تكامل‌شهر، عهده‌دار شده‌ است‌.
بازار تويسركان نظير بسياري از بازارهاي شهرهاي كهن ، در حد تكامل يافته ، براي توليد و عرضه محصولات و مبادلات كالا ، خريد و فروش خدمات جنبي بازرگاني مجهز بوده ، از سوي ديگر با عناصر تجاري ، اجتماعي ، مذهبي ، خدماتي و فرهنگي تا مرز محله هاي مسكوني و ساير بخشهاي شهر تويسركان ارتباط دائمي داشته است . در مجموع بازار تويسركان مظهر كاملي از بنيادهاي شهري است كه در گذر ايام سيماي كنوني را به خود گرفته است. در واقع اين بازار ، همسان گروهي ديگر از بازارهاي ايران ، علاوه بر نقش مهم اقتصادي ، محل رفت و آمد ، برخوردهاي مردم ، يادآور ادوار گذشته و شمايل كلي معماري سنتي و قديمي اين شهر است.
اين بازار ، در گذشته بيشتر عرضه كننده كالاهاي داخلي ، صنايع دستي و محلي و ملزمات اوليه انسان بوده است؛ به علاوه بسياري از صنايع دستي و كارگاهي در گذشته، در داخل اين بازار توليد مي شده است و تا چند دهه قبل، اين وضع خود را تا حدودي حفظ كرده بود؛ منتها با هجوم فرهنگ وارداتي و رشد جمعيت، اولاً روند حيات، نقش و ن.ع كالاها نيز عوض شده، بازار تويسركان را متأثر ساخته ، شكل كلي و مرفولوژي آن را تغيير داده است و ثانياًدر گذشته كه بخش مسكوني شهر محدود به حصارهاي اطراف ان مي شده، محدوده بازار هفعلي به تنهايي تأمين كننده تقاضاهاي مشتريان بوده است.
ولي‌ با توسعه‌ شهر و تخريب‌ حصار به‌ علت‌ افزايش‌ دامنة‌ شهر در جوانب‌ مختلف‌ ورشد جمعيت‌ شهر، به‌ طور متفرق  و پراكنده‌ در گوشه‌ و كنار شهر، واحدهاي‌ تجاري‌كوچك‌ و بزرگ‌ تشكيل‌ شد و بسياري‌ از كارگاهها خود را از دل‌ بازار بيرون‌ كشيدند، دليل‌اين‌ امر را مي‌توان‌ در آن‌ دانست‌ كه‌:
اولاً، بارگيري‌ و تخلية‌ محموله‌ها در حواشي‌ خيابانهاي‌ جديد راحتتر و با سهولت‌بيشتري‌ انجام‌ مي‌پذيرفته‌ است‌.
ثانياً، اينگونه‌ مغازه‌ها در خارج‌ از بازاز با سهولت‌ بيشتري‌ با مشتريان‌، تماس‌ پيدامي‌كردند و مبادلة‌ روزانه‌ برايشان‌ آسانتر مي‌شد.
ثالثاً، وقوع‌ كارگاهها در فضاي‌ باز، آلودگي‌ صوتي‌ و آلودگي‌ هواي‌ كمتري‌ را در پي‌دارد و براي‌ فعاليت‌ مناسبتر مي‌نمايد.
لذا به‌ دلايل‌ ياد شده‌، مغازه‌هاي‌ كارگاهي‌ به‌ تدريج‌ از بازار بيرون‌ رفتند به‌ طوري‌ كه‌امروزه‌ در بازار، كمتر مغازه‌ و يا كارگاه‌ آهنگري‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد منتها به‌ دلايلي‌ - كه‌در جاي‌ خود توضيح‌ داده‌ خواهد شد - هنوز كارگاههاي‌ مسگري‌ در جوار محل‌ فروش‌،يعني‌ در درون‌ بازار قرار دارند.
مغازه‌هايي‌ كه‌ جلاي‌ بازار كردند، در حد تعامل‌ يافته‌ در حواشي‌ خيابانها به‌ صورت‌فروشگاهها و نمايشگاههاي‌ بزرگ‌ ظاهر شدند، اين‌ عمل‌ باعث‌ كاهش‌ نقش‌ بازار شد، زيرا بازار ديگر نمي‌توانست‌ به‌ عنوان‌ تنها مركز تجاري‌ شهر - حتي‌ با درنظرگرفتن‌ توان‌ وروابط‌ جديد بازرگاني‌ - تأمين‌ كنندة‌ نياز متقاضيان‌ باشد. منتها بازار تويسركان‌، باز هم‌به‌ عنوان‌ مهمترين‌ هستة‌ تجاري‌ شهر محسوب‌ مي‌شود.
«در بخش‌ دروني‌ شهر، فضاهاي‌ بازار - مركز اقتصادي‌ و مالي‌ شهر - رونق‌گذشتة‌ خود را از دست‌ داده‌، در برخي‌ از شهرها، رو به‌ تعطيل‌ نهاده‌ است‌. عناصرعملكردي‌ ويژه‌، مانند: سراها و كاروانسراها، براي‌ نمونه‌ در تهران‌ به‌ انبار و حجره‌ها كم‌تحركي‌ مبدّل‌ شده‌ است‌. در موارد بسياري‌، فعاليت‌هاي‌ راسته‌هاي‌ بازار به‌ كنار خيابان‌كشيده‌ شده‌ است‌. تحول‌ شيوة‌ توليد كارگاهي‌ - اساس‌ اقتصاد بازار شهر فئودالي‌ - به ‌توليد كارخانه‌اي‌؛ سهولت‌ سيستم‌ حمل‌ و نقل‌ و توزيع‌ سريع‌ كالاي‌ كارخانه‌اي‌ در خيابان ‌به‌ وسيلة‌ ماشين‌ در مقايسه‌ با مسألة‌ دسترسي‌ به‌ راسته‌هاي‌ سخت‌ ارتباط‌ بازار رامي‌توان‌ از دلايل‌ عمدة‌ ضعف‌ و رو به‌ زوال‌ نهادن‌ فعاليت‌ در فضاي‌ بازار به‌ شمار آورد.فضاي‌ پيوسته‌ بازار نيز بر اثر خيابان‌ كشي‌ از هم‌ گسسته‌ شده‌ است‌. اين‌ خصوصيت‌ دراصفهان‌ با كشيدن خيابان‌ عبدالرزاق  كه‌ مجموعة‌ پيوستة‌ از ميدان‌ نقش‌ جهان‌ تا مسجدجامع‌ را به‌ دو قسمت‌ تقسيم‌ كرده‌؛ در شيراز نيز كه‌ خيابان‌ زند، بازار را به‌ دو قسمت‌شمالي‌ و جنوبي‌ از هم‌ جدا كرده‌؛» مي‌توان‌ ياد كرد.[37]
محدوده بازار به‌عنوان هسته مرکزی بافت با ارزش تويسركان و مرکز ثقل فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن در گذشته¬ای نه چندان دور، دارای رونقی بیش از حال حاضر بود. اما با گذشت زمان و به تدریج، عواملی از قبیل شبکه بندی بازار توسط خیابان‌كشي‌ها توسعه شهر به سمت غرب و ظهور فعالیت‌های جدید اقصادی و تجاری در بافت‌های جدید به همراه فرسودگی کالبدی، کمبود شدید خدمات شهری، خالی شدن بافت از سکنه بومی و عواملی از این دست بازار را با مشکلات فراوان کالبدی، اجتماعی و اقتصادی روبرو کرده است. امروز کیفیت کالبدی محیط و شرایط اجتماعی وفرهنگی بازار نشانگر واپس‌ماندگی آن در مقایسه با بخش‌های نوساز شهر می‌باشد.
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت , بررسی مرمت ,بازار تويسركان ,معماری بازار تويسركان ,طرح بازار تويسركان ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی مرمت مسجد سرخ مهابادپاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه رجائی مشهدپاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه تکیه بیگلربیگی کرمانشاه ,خانه حیدری,پاورپوینت
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت مسجد جامع اروميه ،پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه یزدان پناه قم پاورپوینت
پاورپوینت مرمت کاروانسرای فتحعلی شاه
دانلود بررسی مرمت پل صیحه اندیمشک پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت و بازسازی بناهای تاریخی ,شناخت و مطالعه بناها پاورپوینت
دانلود بررسی باغ دولت آباد یزدپاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه غفاری کرمان پاورپوینت
بررسی طرح مرمتی خانه ی پروین اعتصامی،فایل پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه رجائی پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه علیداد قاسمی دزفول، پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه امین زاده شوشتر، پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت سرای معین التجار پاورپوینت
دانلود بررسی پروژه مرمت خانه مرعشی،پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت مسجد لب خندق دزفول،پاورپوینت
دانلود پروژه مرمت خانه محسنی، پاورپوینت
دانلود بررسی عمارت نجف خان بهبهان پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت خانه گازور پاورپوینت




:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: